zondag 27 oktober 2019

De Mooie en Drukke Week

Wat een mooie week was het!
Voor mijn doen had ik een drukke week deze week. Met heel veel leuke dingen. De Dutch Design Week ging weer van start in Eindhoven, in Tilburg was er de Knit & Knot beurs waar ik een workshop ging volgen én we hadden deze maand de 'SpelletjesZaterdagAvonden'in huis, met een huis meer of minder vol met spelletjes spelers. Kei-gezellig, maar het vraagt wat voorbereiding - iedereen is welkom om vanaf 18u te komen eten, vanaf 19 u komen de spellen op tafel (denk aan Catan, Pandemie,het 30 secondenspel, en heel veel kaartspelletjes).

Kort even de dingen die me op de Dutch Design en Knit& Knot het meest aanspraken:

Machinaal 3D breien voor een individu
3D Breien door Zweedse studentes, dit vind ik een mooi gordijn!
Dubbelbreien door Zweedse textielstudenten
Verven met meekrap door Brigit Huijbens van de Almeerse Wolunie
Bij de vrijwilliger van de Almeerse Wolunie heb ik een tijdje zitten kletsen. Ik ben vergeten haar naam te vragen, jammer. Maar ik heb het met haar gehad over mijn idee om volgend jaar wol te gaan verven met de groenten uit de moestuin van Manlief. (en zagen jullie het 'gordijn' van de Zweedse Linnéa Eriksson - zoiets lijkt me leuk om te maken! Een dunne draad dus). Mijn aardbeienlikeur en rode bessenlikeur krijgt in no time de mooiste kleuren.
Maar ze heeft me uit de droom geholpen. Fruitverf is volgens haar heel vluchtig , maar bijvoorbeeld rabarberwortels geven een geel-oranje kleur. Nee, daar zou ik zelf niet aan gedacht hebben. Gelukkig ga ik vóór die tijd nog een verfworkshop doen. Draadkracht komt naar Heeze! Dus ná 23 november droom ik niet meer, maar ben ik een doener. Komt goed.

Verder met de DDW:
Joost van Wijnen vraagt naar een litteken en het verhaal erachter

Het project 'Encounter' zorgt dat het litteken een andere lading krijgt voor de drager

En dan de installatie 'Persoonlijke KLimaatakkoord': 
foto van Ilse van den Dungens website
Tot 2030, als we volgens het Parijse Klimaatakkoord 50% MINDER CO2 uitstoten dan in 2018, mogen we per persoon nog 69856,8 kg CO2 uitstoten (ik weet niet precies welke berekeningen erachter zitten, maar het is een mooi uitgangspunt). Dit is te besteden in voeding - woning - kleding en andere spullen - vervoer: auto- en vliegtuigkilometers - kinderen


De blokjes kies je voor jouw eigen situatie

Hoe slaat de weegschaal door?
Mijn lage auto- en vliegkilometers zijn zorgen ervoor dat ik er nog twee kinderen bij mag nemen ! Maar jammer, ik had niet gezien dat de blokjes voor 4, ipv 12 jaar waren. Dus: ik kan er nog 2 kinderen bij nemen, áls ik 8 jaar niet eet. Tsja, dat is minder. Dus ik laat de kinderen maar de kinderen (die wat ik nu heb, maken genoeg vliegkilometers!) en leef mijn leven rustig verder.



Vrijdag was ik naar de Knit & Knotbeurs. Het HIST-team was er ook, jammergenoeg was Rita Huijink (zij gaat op 9 november een workshop over breirollen verzorgen), zij hadden bijvoorbeeld deze mooie breirol meegenomen:



 Ik heb er een heel inspirerende workshop gevolgd over het kiezen van kleuren, op de manier waarop Van Gogh het waarschijnlijk ook gedaan heeft, 'Het Garendoosje van Van Gogh'. Hoe werken kleuren op elkaar in? Door verschillende draadjes om zijn vingers te wikkelen, zag hij welke kleuren elkaar versterkte en welke kleuren niet genoeg contrasteerden.

We waren gevraagd om een schilderij van Van Gogh uit te kiezen. Tijdens de workshop mochten we uit een grote hoop bolletjes kleur 25 draadjes erbij zoeken. Mijn verhoudingen waren scheef (de onderste kaart - La berceuse (de wiegster)). Ik had meer groene draadjes nodig.

Loret Karman gaf een inspirerende workshop (écht een aanrader) en we konden kiezen uit 2 opdrachten om de draadjes te verwerken. Ik heb mijn kaart in 25 blokjes verdeeld, en ga die in de overwegende kleur van dat blokje breien. Zo krijg je een soort uitgezoemde pixel-breisel. Tzt zal ik de resultaten laten zien (waarschijnlijk op Instagram).

Het breimeisje
 Verder waren er vooral ook heel veel mooie spullen te vinden in de hal. Dit is Het Breimeisje. Bij haar heb ik een patroon voor een zadelhoes en een projecttasje gekocht (Knitting is the new Yoga).

Bij Wools of Holland kon je garenproeven. Ik heb twee bollen kempenwol meegenomen om voor Manlief een muts te maken.




En bij de mooie kraam van Atelier Het Wolbeest kon ik een bol merino-zijde niet laten liggen. Misschien ga ik de 'layered colourwork'-methode van Arne en Carlos eens toepassen: Figuren inbreien door bij een basisdraad een dunne kleurdraad mee te breien. So much yarn, so little time...

Dus na al dit typen, is er één ding om te doen: Knit fast!



Die warm ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten